Venerdì, 24 Maggio 2024
ore: Dalle 15:00 alle 17:00
Conferenze

THE ORIGINS OF ARCHITECTURE: QUEST FOR AN ILLUSION?

Complesso del Santa Chiara, Aula Sciola | S4b
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Conferenza
Referente – Fabio Bacchini | DADU, Università degli Studi di Sassari

Tim Ingold
The origins of architecture: quest for an illusion?

24 Maggio 2024 dalle 15:00 alle 17:00
Complesso del Santa Chiara, Aula Sciola | S4b
Codice e link Microsoft Teams: 3vm8oif – Link: https://bit.ly/4ag7Kp1

Creatures of many kinds build structures in which to live and work. Are these structures instances of architecture? If so, then a search for architectural origins would send us deep into evolutionary phylogeny. For students of animal behaviour, such structures are as immutable as the creatures themselves, and evolve as they do. For historians of architecture, however, a decisive turning-point came when our earliest ancestors began to take thought about building, becoming authors of their own designs. The origins of architecture are supposed to lie at this point, when the history of built form took over from its evolution. Despite speculations about the ‘first hut’, however, and the efforts of archaeologists to uncover its footprint in the prehistoric record, the point of origin has proved elusive. This is because no such point really exists. Through the example of the conical lodge, traditionally used by Indigenous hunters and pastoralists around the circumpolar North, it will be shown that allegedly built forms are in fact grown within a landscape, through an interweaving of vital materials.

Tim Ingold è membro della British Academy e della Royal Society di Edimburgo, ed è professore emerito di Antropologia sociale all’Università di Aberdeen. Sono celebri i suoi lavori sulle concezioni del rapporto fra esseri umani e animali, sulla relazione evolutiva fra linguaggio e tecnologia, e sulla connessione fra percezione incorporata dell’ambiente e pratiche esperte. In Siamo linee (2007; ed. it. 2020) ha esplorato l’idea che camminare, osservare e scrivere siano attività che hanno in comune il procedere attraverso linee di un tipo o di un altro. In Making (2013; ed. it. 2019) ha investigato le profonde connessioni esistenti fra “le quattro A” - antropologia, archeologia, arte e architettura – in una prospettiva del tutto nuova, volta al superamento dell’idea che le prime due siano la sede propria dell’analisi delle seconde due, e teorizzandone e indagandone il mutuo intreccio nella generazione delle forme del nostro coinvolgimento nei confronti del mondo esterno.